Monday, December 5, 2011

Masa oh Masa...

Alhamdulillah,sekarang ni saya ada kelapangan untuk menulis tajuk seterusnya…tapi tak semua yang dalam blog ini hasil tangan saya..hehe. Banyak yang ambil dari sumber2 luar.. niat nak berkongsi ilmu.. J
Kelapangan yang ada ni nak kongsi benda baru plak la. Tapi pasal apa ek?erm,cakap pasal lapang,ada kaitan dengan masa kot..(memang ada pun)..
Kita sering mendengar peribahasa “Bertangguh itu pencuri masa”
Ya sy katakan sebab saya suka bertangguh dalam melakukan sesuatu kerja(eseimen le…) Akibatnya,kelam-kabut bila nak selesaikannya di saat-saat yg terakhir.. L jadinya,terpaksalah bersengkang mata hingga larut malam atau pagi.. tangguh lagi. Macam tu la. Lagi teruk kalau yang tak tidur..kesian.
Kesan bertangguh…
~kerja bertambah banyak..masa yang boleh digunakan untuk melakukan perkara lain pun tertangguh juga..
~otak kita pun serabut nak kena fikir banyak benda,siapkan banyak benda dalam satu masa..





Banyak perkataan atau kiasan dan bermacam-macam lagi tentang masa dalam berbagai bahasa sama ada bahasa melayu mahupun  inggeris… keadaan ini bukti bahawa masa itu amat berharga..
Dalam al-Quran pun ada mengatakan betapa berharganya masa iaitu surah al-‘Asr yang bermaksud:

ÎŽó       1. Demi Masa!2. Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian -3. kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.

gunakanlah masa yang ada sebaik mungkin.. gunakan kesempatan untuk kebaikan..
di sini ada cara-cara untuk mengelakkan dari bertangguh..


Jadi~ janganlah bertangguh.. biar awal,jangan lambat..siapkan sesuatu kerja itu dulu. Islam menitikberatkan dalam persoalan masa.

~uruskanlah masa mengikut kesesuaian diri kita..wallahu’alam..

*sedikit perkongsian dr sy yg x seberapa ni..

No comments: