Sunday, October 7, 2012

al-Hikam wa al-Amsal (kata-kata hikmah)

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..dalam kelas baru-baru ini saya ada belajar lagi ilmu baru. :) Jadi,saya nak kongsikan dengan para pembaca(cece) dan apa maksud tersirat+tersurat.. :)

1.من لم يشرب بئر التجربة مات في بحور الجعل
Maksudnya : Sesiapa yang tidak pernah tegur minuman pengalaman pasti mati dalam lautan kejahilan.

Guru yang baik adalah pengalaman kita sendiri kan? pengalaman itu sendiri mengajar kita erti kehidupan. Contohnya, jangan kita ulangi perkara-perkara yang buruk. InsyaALLAH,perbaikilah diri. :)

2. آفة العلم الانسيان
Maksud: Musuh kepada ilmu adalah lupa.
Ya,tepat! Sebab tu kita kena jaga juga kan pemakanan kita.

3.الوقت كالسيف اذا لم تقطعه قطعك
Maksud: Waktu itu ibarat pedang,jika kita tidak memotongnya ia akan memotong kita.
sama la juga seperti MASA ITU EMAS. Masa itu berharga. setiap orang diberi masa 24 jam. Gunakanlah masa yang ada sebaiknya seperti yang dikaitkan dalam surah al-'Asr.

4. الوقايه خير من تاعلاج
Maksud: Mencagah lebih baik dari merawat.
Pastikan perkara yang kita hendak buat itu tidak memudaratkan diri sendiri. :)
Jagalah kesihatan ya. Kesihatan juga suatu nikmat. Bila kita dalam keadaan sakit,barulah kita tahu dan rasa nikmat sihat itu. Namun,sakit itu juga kifarah dosa.



Thursday, October 4, 2012

Usrah last minit

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini agak letih sikit sebab kelas habis lewat..pukul 6 petang..he2.. Nak ikutkan hari-hari la letih. Letih belajar. he2. Otak pun kena rehat juga. ;)

Habis ja kelas,saya lajukan langkah sebab nak ikut usrah persatuan. Masa sampai pun memang la dah mula dah tapi alhamdulillah la..dapat juga dengar kan?Dapat juga ilmu tu~~

tazkirahini disampaikan oleh penasihat persatuan itu sendiri.. :)
antara isinya adalah :

Manusia ni ada 3 golongan iaitu

1.Hidup untuk dunia. Kehidupan hanya untuk dunia. Jadi sayang dengan dunia..lupa apa yang lagi penting.

2. Sesat antara hidup di dunia &akhirat. Apa tu? Solat juga tapi matlamat hidup adalah duniawi. Luar nampak baik,hakikatnya ada udang di sebalik mee.

3. Anggap dunia sebagai ladang akhirat. Jangan anggap ladang mcam ladang ternakan pulak.Maksudnya akhirat itu sebagai platform untuk ke akhirat. Dunia ini hanyalah sementara sahaja. Hanya sebagai tempat persinggahan,sebagai tempat untuk membawa bekalan ke akhirat sana. Bekalan itu segala amalan kita di dunia.

Saya yang menyampaikan ni pun bukanlah sebaik mana.Banyak juga dosa sebab saya seorang manusia biasa yang tak sunyi dari melakukan dosa.Adakalanya kita baik adakalanya tidak. Iman kita turun dan naik. Normal lah. Masa kita dalam susah,sunyi,kita mengadu kepada Allah. Allah suka hamba yang mengadu kepadaNya.

Walaupun orang yang menyampaikan perkara yang baik itu 'baik',tap APA yang disampaikan olehnya itu baik. Jadi,ambil lah yang baik itu. Apa salahnya kita doakan supaya dia juga jadi baik,kan? Sekurang-kurangnya orang yang menyampaikan itu membuat penambahbaikkan dalam dirinya dan juga kita sendiri. Ayuh,semua baiki diri. :)

~Apa yang baik dari Allah,yang buruk dari saya juga ~ :)

Ini lah apa yang saya dapat dari usrah yang saya pergi lambat. Usrah last minit.he2

Friday, September 28, 2012

Mom always true...

yes..mom always true..

naluri seorang ibu kepada anaknya selalunya benar..Malah,kata-kata daripada mulut seorang ibu adalah suatu doa. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Tapi,jangan lupa kasih sayang ayah pula. kita wajib taat kepada kedu-duanya kan? رضى الله في رضى الوالدين (redha Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa). mesti pernah dengar kan?masa sekolah pun dah belajar.

Namun,jangan dibezakan kasih sayang antara ibu dan ayah meskipun darjat ibu itu tinggi dari ayah. Ayah tu siang malam cari rezeki untuk isteri dan anak-anak. Jadi,anda semua bersyukurlah selagi masih mempunyai ibu ayah. Sentiasalah mendoakan mereka. Hadiahkan juga al-Fatihah kepada mereka yang telah tiada.

aiwah..jom jadi anak soleh/solehah. sikit2 dulu nah.. :)

p/s: ayat lintang pukang sikit ye.. ^_^

Wednesday, September 26, 2012

it's beginning~~

Cabaran pun bermula dan semakin mencabar...

Almost a month my life campus on this new semester. This sem become more challenges than before. It is because I have to stand on myself. Yes,I have my bestfriends. They are sweet.Plus, another gentle 'friend'. (I think u r understand. he2). Thanks a lot of to them coz always by my side. Alhamdulillah, I hve them. But,my family also support me althought they are far but just in my heart. =) Alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah.

Ok,what I mean by 'challenge'?
My new room for this new semester very far far away. Why? Because it is on 6th floor. wow! It's tired. Everyday I walk down from 6th floor. I think I'll become more thinner! Juz have a bone. B.O.N.E. haha

Besides, I have to wait for a bus. I feel furious becoz the bus not on the time and I late go to class. he2. Really doesn't like it. Sometimes, I feel tired (coz waiting for the bus) too after class expecially the class end at 6.30 p.m.. Mybe, I'm not use before.

So,I can't cry n give up even I feel down,why all of this happen?What hat past was the past.Turn into a new leaf( is it true this phrase?hu2). Right? =) Mybe, this challenge make me think what behind all of this. =)

Alhamdulillah, Allah still loves me and you are too. That's why He send UJIAN to make us more strength. Don't gibe up. Keep forward. I know,sometimes it is hard. But,we can try. =)
Allah always with us. ~Innallahma'na~

p/s: who's my 'friend'?we have a hope together. May our dream come true. InsyaALLAH,biiznillah. Aminn. 

Monday, September 24, 2012

sekejap sahaja masa berlalu... dah 2 minggu berlalu. ada lagi 12 minggu belajar. Azam saya kali ni nak guna masa tu sebaik-baiknya. Bukannya dulu saya tak guna,tapi nak improve lagi..he2. tak gitu?

ok..sekarang ni musim PRK. Macam biasa la,ada yang berkempen sana sini. Gunakan amanah dan tanggungjawab yang kita pegang tu sebab amanah adalah perkara yang berat. Nampak mudah tapi sebenarnya tidak.

Kesimpulannya, amanahlah dalam tanggungjawabmu. Mungkin kesan daripada pecah amanah itu kita tak nampak sekarang,tapi jangan lupa kuasa Allah mengatasi segala-galanya. :)

p/s: sekadar ingin berkongsi apa yang saya rasa. =)


Thursday, September 20, 2012

~calling calling tagging tagging..bla..bla..~

boring2 sebenarnya..lagu alif satar tu dah banyak kali dengar..he2. pandai pula saya ni komen2..
=P

ha..jom pergi belajar.. studying pula tau.. ok..jom semangat! =)


Monday, September 10, 2012

Alhamdulillah.. :)

Alhamdulillah... satu masalah telah selesai. Syukur padaMu ya Allah.

  "La tahzan innallahama'na"

Jangan kita selalu sedih ya..bergantung haraplah pada Allah. ;)


ha,jangan la kita lupa nak bersyukur ye sebab apa-apa pun yang terjadi hatta perkara kecil pun semuanya datang dari Allah kerna kita adalah hambaNya. Jangan lupa taw. Sama la diri ni pun,sambil tulis sambil ingatkan diri sendiri. biasalah manusia ni lupa sikit.

perkataan 'manusia' tu pun dari perkataan 'nansi' iaitu lupa. Mungkin sebab itulah kita disuruh saling memperingat sesama kita kan? ada ja kawan kita bernama 'nafsu' mesti akan kacau juga. Diri ini pun tak seberapa,kena 'kacau' juga dengan 'nafsu' tu. =P