Thursday, October 4, 2012

Usrah last minit

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini agak letih sikit sebab kelas habis lewat..pukul 6 petang..he2.. Nak ikutkan hari-hari la letih. Letih belajar. he2. Otak pun kena rehat juga. ;)

Habis ja kelas,saya lajukan langkah sebab nak ikut usrah persatuan. Masa sampai pun memang la dah mula dah tapi alhamdulillah la..dapat juga dengar kan?Dapat juga ilmu tu~~

tazkirahini disampaikan oleh penasihat persatuan itu sendiri.. :)
antara isinya adalah :

Manusia ni ada 3 golongan iaitu

1.Hidup untuk dunia. Kehidupan hanya untuk dunia. Jadi sayang dengan dunia..lupa apa yang lagi penting.

2. Sesat antara hidup di dunia &akhirat. Apa tu? Solat juga tapi matlamat hidup adalah duniawi. Luar nampak baik,hakikatnya ada udang di sebalik mee.

3. Anggap dunia sebagai ladang akhirat. Jangan anggap ladang mcam ladang ternakan pulak.Maksudnya akhirat itu sebagai platform untuk ke akhirat. Dunia ini hanyalah sementara sahaja. Hanya sebagai tempat persinggahan,sebagai tempat untuk membawa bekalan ke akhirat sana. Bekalan itu segala amalan kita di dunia.

Saya yang menyampaikan ni pun bukanlah sebaik mana.Banyak juga dosa sebab saya seorang manusia biasa yang tak sunyi dari melakukan dosa.Adakalanya kita baik adakalanya tidak. Iman kita turun dan naik. Normal lah. Masa kita dalam susah,sunyi,kita mengadu kepada Allah. Allah suka hamba yang mengadu kepadaNya.

Walaupun orang yang menyampaikan perkara yang baik itu 'baik',tap APA yang disampaikan olehnya itu baik. Jadi,ambil lah yang baik itu. Apa salahnya kita doakan supaya dia juga jadi baik,kan? Sekurang-kurangnya orang yang menyampaikan itu membuat penambahbaikkan dalam dirinya dan juga kita sendiri. Ayuh,semua baiki diri. :)

~Apa yang baik dari Allah,yang buruk dari saya juga ~ :)

Ini lah apa yang saya dapat dari usrah yang saya pergi lambat. Usrah last minit.he2

Friday, September 28, 2012

Mom always true...

yes..mom always true..

naluri seorang ibu kepada anaknya selalunya benar..Malah,kata-kata daripada mulut seorang ibu adalah suatu doa. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. Tapi,jangan lupa kasih sayang ayah pula. kita wajib taat kepada kedu-duanya kan? رضى الله في رضى الوالدين (redha Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa). mesti pernah dengar kan?masa sekolah pun dah belajar.

Namun,jangan dibezakan kasih sayang antara ibu dan ayah meskipun darjat ibu itu tinggi dari ayah. Ayah tu siang malam cari rezeki untuk isteri dan anak-anak. Jadi,anda semua bersyukurlah selagi masih mempunyai ibu ayah. Sentiasalah mendoakan mereka. Hadiahkan juga al-Fatihah kepada mereka yang telah tiada.

aiwah..jom jadi anak soleh/solehah. sikit2 dulu nah.. :)

p/s: ayat lintang pukang sikit ye.. ^_^

Wednesday, September 26, 2012

it's beginning~~

Cabaran pun bermula dan semakin mencabar...

Almost a month my life campus on this new semester. This sem become more challenges than before. It is because I have to stand on myself. Yes,I have my bestfriends. They are sweet.Plus, another gentle 'friend'. (I think u r understand. he2). Thanks a lot of to them coz always by my side. Alhamdulillah, I hve them. But,my family also support me althought they are far but just in my heart. =) Alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah.

Ok,what I mean by 'challenge'?
My new room for this new semester very far far away. Why? Because it is on 6th floor. wow! It's tired. Everyday I walk down from 6th floor. I think I'll become more thinner! Juz have a bone. B.O.N.E. haha

Besides, I have to wait for a bus. I feel furious becoz the bus not on the time and I late go to class. he2. Really doesn't like it. Sometimes, I feel tired (coz waiting for the bus) too after class expecially the class end at 6.30 p.m.. Mybe, I'm not use before.

So,I can't cry n give up even I feel down,why all of this happen?What hat past was the past.Turn into a new leaf( is it true this phrase?hu2). Right? =) Mybe, this challenge make me think what behind all of this. =)

Alhamdulillah, Allah still loves me and you are too. That's why He send UJIAN to make us more strength. Don't gibe up. Keep forward. I know,sometimes it is hard. But,we can try. =)
Allah always with us. ~Innallahma'na~

p/s: who's my 'friend'?we have a hope together. May our dream come true. InsyaALLAH,biiznillah. Aminn. 

Monday, September 24, 2012

sekejap sahaja masa berlalu... dah 2 minggu berlalu. ada lagi 12 minggu belajar. Azam saya kali ni nak guna masa tu sebaik-baiknya. Bukannya dulu saya tak guna,tapi nak improve lagi..he2. tak gitu?

ok..sekarang ni musim PRK. Macam biasa la,ada yang berkempen sana sini. Gunakan amanah dan tanggungjawab yang kita pegang tu sebab amanah adalah perkara yang berat. Nampak mudah tapi sebenarnya tidak.

Kesimpulannya, amanahlah dalam tanggungjawabmu. Mungkin kesan daripada pecah amanah itu kita tak nampak sekarang,tapi jangan lupa kuasa Allah mengatasi segala-galanya. :)

p/s: sekadar ingin berkongsi apa yang saya rasa. =)


Thursday, September 20, 2012

~calling calling tagging tagging..bla..bla..~

boring2 sebenarnya..lagu alif satar tu dah banyak kali dengar..he2. pandai pula saya ni komen2..
=P

ha..jom pergi belajar.. studying pula tau.. ok..jom semangat! =)


Monday, September 10, 2012

Alhamdulillah.. :)

Alhamdulillah... satu masalah telah selesai. Syukur padaMu ya Allah.

  "La tahzan innallahama'na"

Jangan kita selalu sedih ya..bergantung haraplah pada Allah. ;)


ha,jangan la kita lupa nak bersyukur ye sebab apa-apa pun yang terjadi hatta perkara kecil pun semuanya datang dari Allah kerna kita adalah hambaNya. Jangan lupa taw. Sama la diri ni pun,sambil tulis sambil ingatkan diri sendiri. biasalah manusia ni lupa sikit.

perkataan 'manusia' tu pun dari perkataan 'nansi' iaitu lupa. Mungkin sebab itulah kita disuruh saling memperingat sesama kita kan? ada ja kawan kita bernama 'nafsu' mesti akan kacau juga. Diri ini pun tak seberapa,kena 'kacau' juga dengan 'nafsu' tu. =P





Sunday, September 9, 2012

kerna RINDU ^_^




"kawan yang sentiasa senyum dan riang di hadapan anda itu sebenarnya sedang menyembunyikan kesedihan yang dia rasa sekarang ini.. "


Itu yang aku sedang berlaku kepadaku..luaran aku ceria macam biasa,boleh bergurau senda dengan kawan-kawan. Tapi bila malam lebih-lebih lagi dalam keadaan bersendirian,aku sedih. Sedih sebab kelalaian diri aku sendiri. Ya,aku sedar semua tu.Mungkin ini sebagai rahmat dari Allah. Ujian dari Allah supaya diri ni lebih dekat denganNya dan juga menguji sejauh mana tahap keimanan aku... bila datang malam ja aku mesti nak nangis. Dengan menangis,aku rasa lega. Merintih seorang diri,mengadu kepada Allah agar kuatkan diri aku,tabahkan diri aku.. pernah aku bertanya kepada seorang sahabat baik aku.

"Sahabat,mengapa kadang-kadang kita diuji dan bagaimana nak kuatkan diri?"
beberapa minit kemudian sahabatku membalas.

"Sahabat,mungkin Allah nak kuatkan hati kita. Jika kita kerap sedih dan bersabar dalam apa-apa pun ujian,kita akan merasa sendiri kekuatan itu. Bagaimana untuk menjadi kuat? Kita perlukan pengorbanan. Pengorbanan ini juga memerlukan usaha dan motivasi untuk kita tetap tabah menghadapi ujianNya. "

begitulah kata-kata dari seorang sahabat. Alhamdulillah,aku bersyukur ada sahabat sepertinya. Membaca ayat-ayatnya membuatkan aku lagi sebak. Memang betul. Aku perlu kuatkan diri. Rasa macam nak peluk sahaja sahabatku ini agar aku boleh melepaskan tangisan yang aku sedang tahan ini. 

Namun,Allah itu Maha Penyayang. Even my sahabat is far away from me,but I still have another friends. Yes,I have them. Ada lagi yang mengulurkan tangan mereka saat aku rebah. Aku gagah bangun walaupun kesakitan yang aku rasa. Kesakitan itu hilang dengan pertolongan dari Allah,rahmat darinya dan keikhlasan dalam ukhuwah. Allahuakhbar. Subhanallah.

Kesakitan luaran kita boleh nampak,kesakitan dalaman kita tak nampak dan lebih sakit dari luaran. Apakah ia? HATI. Percayalah,jika bersih hatimu,bersih juga yang lain. seperti hadith:

"Sesungguhnya di dalam diri manusia ada seketul daging.Bilamana ia baik,maka baiklah seluruh anggota dan bilamana ia rosak,maka rosaklah seluruh anggota.Ketahuilah itulah hati."
(riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bagaimana kita nak peroleh sumber kekuatan agar menjadi lebih kuat? Bangunlah malam. InsyaALLAH. pinta dan pohonlah padaNya,mengadulah padaNya kerana Allah rindu nak dengar hambaNya mengadu dan menangis kepadaNya.

Ayuh,sama-samalah kita bermuhasabah diri. :)