Friday, February 15, 2013

Hikmah Berselawat

Assalamualaikum!!

Dah lama xupdate blog ni.. =)
ejadi,sempena sayyidul ayyam,(penghulu segala hari= hari jumaat) ni..aku nak kongsikan tentang SELAWAT.
Semalam,ada seorang teman yang baik ni..yang aku sayang dia... InsyaALLAH,sayang kerana Allah. Dia kongsikan satu perkara yang dia dengar dari satu ceramah yang disampaikan oleh Imam Muda Azhar di tempatnya. Inilah perkongsiannya:


Kekasih kita yang paling hakiki ialah Allah s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w.," Tidak sempurna iman seseorang itu selagi mana beliau tidak mengasihi aku (Allah dan Nabi Muhammad) melebihi beliau mengasihi kedua ibi bapanya, anak2nya, dan semua manusia di dunia ini". Allah akan terus berselawat kat kita bila apabila kita berselawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. =)

Ada satu kisah iaitu 4 orang malaikat datang berjumpa Rasululullah s.a.w. Malaikat yang pertama; malaikaat Jibrail a.s. "Sesiapa yg berselawat ke atas kamu 10 kx sehari, nescaya aku akan bantu dia melintasi titian sirat dengan sepantas kilat"

Malaikat kedua;malaikat Mikail pulak kata, "Sesiapa yg berselawat ke atas kamu 10 kx , nescaya aku akan beri dia minum dari telaga Kauthar,"

Malaikat ketiga iaitu Malaikat Izrail pula akan mencabut nyawa orang yang berselawat 10 kx sehari sebagaimana dia mencabut nyawa golongan nabi dan rasul.

Malaikat keempat, malaikat Israfil " Aku akan sujud di depan Allah dan minta ampun untuk sesiapa yang berselawat ke atas kamu 10kx. Aku akan angkat kepala apabila Allah mengampunkan dosa orang yang berselawat itu"

Hikmahnya: golongan malaikat pun dah janji nak tolong sapa2 yang berselawat ke atas Rasulullah s.a.w
 ^_^

sekian sahaja dari saya~~ <3 font="">

No comments: