Saturday, July 30, 2011

Ramadhan kau datang lagi..

Selepas Syaaban kini Ramadhan menyusur dari belakang. Ahlan wasahlan ya Ramadahan. "Ramadhan karim..Allahuakram".Subhanallah..tak terasa masa yg pantas berlalu hingga bulan mulia datang kembali bersua. Rindunya pada barakah Ramdhan..di mana kemuliaan Ramadhan itu adanya seribu mlm iaitu malam lailatulqadar. Allahuakbar! 
Seperti yg kita semua maklum apabila tibanya bulan barakah ini..akan ditutup pintu2 neraka dan dibuka seluas-luasnya pintu syurga kepada umat Islam.Malam pada bulan Ramadhan itu sekan berbeza dgn bulan yg sebelumnya.Pernahkah antum semua perasan akan keadaan ini?Ianya seolah-olah tenang walaupun riuh suara umat Islam yang bergegas menunaikan solat sunat terawih yg hanya ada pada bulan Ramadhan.Sayup2 suara2 yg melagukan bacaan ayt2 suci Al-Quran.Betapa syahdunya dan meresap ke dalam jiwa.Subhanallah!
Jangan lupa ibadat2 yg selalu kita buat spt bertadarus beramai2 dan perkara yg lain sebagaimana bersedekah.Sedekah dalam bulan Ramadhan ini adalah paling afdal.Dalilnya:

           "semulia-mulia sedekah ialah pada bulan Ramadhan"-(Al-hadis)

Tahun lepas rasa macam tak cukup ja ibadat.Tahun ni kita cuba tambahkan,perbaikkan lagi ibadat2 kita.Insyaallah.Jika tidak dapat amalkan semua ibadat2 yang ada,lakukan setakat yg termmpu,jangan tinggalkan terus.Moga dapat tingkatkan amalan dlm bulan ini. :)

p/s:Jgn buat semata-mata bulan Ramdhan je,bulan lain pun.bwa skali hingga luar bulan Rmadhan.


No comments: